Trafo station

elektriciteit.jpgwoensdag 13 mei 2020 14:40

De Rijksoverheid bouwt een groot windpark op de Noordzee (Net Op Zee). De stroom die daar wordt opgewekt moet ergens aan land worden omgezet voor ons gebruiksnetwerk. Hiervoor onderzoekt het rijk een aantal mogelijke plaatsen waar een aansluiting van dit windpark op zee zou kunnen komen. Hier is het hoogspanningsstations bij de Centrale Burgum één van. Net als de hoogspanningsstations bij de Eemshaven en Vierverlaten (naast Groningen-stad). Van elke locaties worden er drie mogelijke aanlegroutes onderzocht. De keuze voor de locatie is een bevoegdheid van de minister en hier hebben wij als raad en college in die zin weinig over te zeggen. Het college zit wel aan tafel om mee te praten en input te leveren, vanuit haar adviesfunctie. In de afgelopen raadsvergadering is er met een motie van de oppositie opgeroepen om het college te verbieden formeel noch informeel enige reactie of mening te geven in dit proces. Dit is onwerkbaar wat ons betreft. Het college moet juist aan tafel zitten om mee te praten en invloed uit te kunnen oefenen. Juist om aandacht te vragen voor informatie en participatie richting onze inwoners en op te kunnen komen voor de belangen die hier spelen. Het college heeft toegezegd dat het concept-advies op basis van de integrale analyse die door de minister en de betrokken partijen wordt uitgevoerd, met de raad zal worden besproken. Welke keuze er ook gemaakt gaat worden door de minister; meepraten, input leveren en invloed uitoefenen is wat ons betreft de enige juiste manier. Op basis van de analyse die onze kant als raad nog op komt zullen ook wij onze mening geven over het advies dat de regio richting minister af zal geven. Maar dan wel op basis van feiten, op basis van informatie!